Trendovi u ambalaži i etiketama: Pogled u 2024. godinu
Godina 2024. već je započela, donoseći sa sobom ne samo novi kalendar, već i novu eru inovacija i kreativnih izazova u svijetu proizvodnje. U ovom blogu istražit ćemo trendove koji će oblikovati dinamičan svijet ambalaže i etiketa, iz perspektive brendova i potrošačkih očekivanja. Kao proizvođač samoljepljivih etiketa s dugom tradicijom, nalazimo se u srcu lanca stvaranja brenda, gdje proizvod susreće dizajn, a tisak postaje umjetnost koja ih objedinjuje. Susrećemo i razgovaramo podjednako s proizvođačima i dizajnerima, a takva jedinstvena pozicija omogućuje nam da budemo svjedoci nadolazećih trendova, usklađujući izazove i želje, kreativne ideje sa zakonskim normama, a kroz tehnologiju pretvaramo maštu u stvarnost. Evo što nas očekuje u 2024. godini:
1. Održivost Ambalaže: Nužnost i Dužnost Svih Nas
U doba kada su ekologija i održivost imperativ, svjedočimo kako potrošači ne samo prepoznaju već i aktivno traže proizvode koji odražavaju tu svijest. S izazovima održivosti susreću se svi u lancu proizvodnje i pakiranja – od proizvođača preko dizajnera i tiskare do dostavljača. Korištenje biorazgradivih, kompostabilnih, recikliranih i reciklabilnih te prirodnih materijala, pakiranja koja se mogu ponovno upotrijebiti (refill), jednostavnost dizajna, postaju sve važniji. Takve ambalaže, a shodno tome i etikete, ne samo da su su ekološki prihvatljivije, već i uspostavljaju snažniju vezu s potrošačima, dodajući dodatnu vrijednost proizvodima. Održivost nije samo prolazni trend, već ključni faktor koji će nezaustavljivo rasti u 2024. i godinama koje dolaze.
2. Pametne etikete: Prozor u Digitalni Svijet
Digitalizacija i povezivanje stvarnog proizvoda i online svijeta nisu nova stvar, ali u posljednjih nekoliko godina vidljiv je porast ovog trenda, što zbog pandemije, što zbog novih tehnoloških mogućnosti i AI-a, a na našim tržištima i zahvaljujući novim regulacijama. Pametne etikete nisu samo trend, već evolucija u načinu na koji brendovi komuniciraju s potrošačima. Jednostavan sken QR koda otvara novi svijet informacija na dlanu. Proizvođač sada ima mogućnost ispričati priču na posve novi, prošireni način, a potrošaču se nudi mogućnost interaktivnog doživljaja I upoznavanja proizvoda. Ove etikete ne samo da održavaju estetski integritet proizvoda, već pružaju prozor u autentičnost, porijeklo i povijest, postajući ključni alat u rukama brendova koji teže transparentnosti. Zakoni i regulative to prate, pa su tako vina od prosinca 2023. već obuhvaćena regulativom označavanja proizvoda, koja omogućava da se nutritivne deklaracije i detaljne informacije prikazuju putem QR koda na etiketi, a očekuje se da će uskoro slijediti i žestoka alkoholna pića i slično. Pametne etikete su ovdje, i neće nestati.
3. Pomicanje Granica Dizajna: Neograničena Kreativna Snaga
Godina 2024. bit će pozornica za široku paletu dizajnerskih trendova. Minimalizam i mantra “manje je više” (posebice kada u priču ubrojimo i održivost) na tronu su trendova već dugo, ali pridružuju im se retro i vintage stilovi, koji evociraju nostalgiju. Ovi su stilovi svestrani i prikladni za široki spektar proizvoda – od luksuznih vina do popularnih kozmetičkih proizvoda. Važno je i istaknuti se u moru različitih proizvoda, stoga će dizajneri u 2024. obožavati intenzivne boje i tipografiju s karakterom. Cilj je angažirati potrošača na različite i inovativne načine, pa svjedočimo porastu popularnosti etiketa koje se poigravaju s osjetilima. To uključuje etikete različitih tekstura, funkcija i oblika, spajanje više slojeva materijela, dok s druge strane na popularnosti dobiva suptilna elegancija koju donisi no-label look. Dizajn koji se temelji na tradiciji, lokalnoj povijesti i kulturi također pronalazi svoje vrijedno mjesto u srcima dizajnera i kupaca. Prethodnu godinu definitivno je obilježila “umjetna inteligencija”, stoga će posebnu ulogu u 2024. odigrati i AI dizajn, još jednom pokazujući da kreativnost ne poznaje granice. Trendova u dizajnu je mnoštvo, ali zajednički im je nazivnik: kreativnost na posve novim razinama.
4. Tehnologija: Vjerna Saveznica Dizajna:
U svijetu luksuznih etiketa, debata o kvaliteti tiskarskih tehnika već je iza nas, jer se one uglavnom tiskaju u offsetu i digitalnom tisku ionako visoke kvalitete. Fokus industrije se premjestio na inovativno korištenje uspostavljenih tehnologija u svrhu dizajna i istaknute diferencijacije proizvoda. Potražnja za originalnim i kreativnim rješenjima i doskočicama u tisku nikada nije bila veća, što zahtijeva iznimnu vještinu i majstorstvo u tisku. S obzirom na to, primjećujemo porast trenda kombiniranja različitih, ponekad i nespojivih materijala što rezultira etiketama koje nude jedinstvene taktilne doživljaje. Inovacije uključuju upotrebu više materijala na istoj etiketi, integraciju dodatnih elemenata u dizajn etikete, te proizvodnju višeslojnih etiketa koje pružaju složeniji vizualni i haptički doživljaj. Ove tehnike ne samo da doprinose estetici, već i funkcionalnosti etiketa, pružajući time dodatnu vrijednost proizvodu. S druge strane, važnost brze i efikasne, a istovremeno kvalitetne proizvodnje etiketa, dolazi do izražaja kod malih brendova i onih s velikim brojem različitih SKU-ova. U tom kontekstu, digitalni tisak i automatizacija procesa (od pripreme preko tiska do kontrole kvalitete) postaju ključni faktori.